VIDEO/MULTIMEDIA 2015

THE SHOPKEEPER

Ohjaus & Käsikirjoitus: Ville-Petteri Määttä
Kuvaus: Elias Markkula
Foley-äänet ja äänen miksaus: Joonatan Hietanen
Käännös: Kaisa Hartikainen

LUE ARTIKKELI

Kuvassa pornokauppias

Multimedia-sarjan voittajatyössä valokuvaaja ryhtyi dokumentaristiksi.

Keskellä vehreyttä seisoo puutalo, jonka takana kulkee autotie. Linnut laulavat. Talon seinässä lukee punaisella SEXI. Kyseessä on Ville-Petteri Määtän lyhytdokumentin The Shopkeeper avauskuva.

”Mun mielestä on äärettömän mielenkiintoista, paljonko siitä menee ihmisiä päivässä ohi. Luultavasti niistä ihmisistä 99 ja jotain prosenttia ei ikinä mene sinne taloon sisään. Se on monelle varmaan semmoinen visuaalinen ärsyke, johon ne ei kiinnitä enää edes huomiota. Mutta siinä mun videossa mennäänkin sinne sisälle”, ohjaaja kertoo.

Määttä tutustui talossa pornokauppaa pitävän Carl-Erik ”Kalle” Flinckin tarinaan Helsingin Sanomissa ilmestyneen jutun kautta. Tarina palasi Määtän mieleen, kun häneltä puuttui dokumentaarisen ilmaisun kurssin lopputyöaihe. Kurssi oli viimeisiä, jonka hän tarvitsi valmistuakseen maisteriksi Lapin yliopiston audiovisuaalisen mediakulttuurin opintokokonaisuudesta.

Free-kuvaajana toimiva Määttä julkaisi lyhytelokuvan sekä sitä tukevia valokuvia ja tekstejä tuttaviensa perustamassa DUMBØ-nettijulkaisussa.

”Olen ollut siinä mukana aika lailla alusta asti. Se on semmoinen, mihin valikoidaan hyvällä maulla tehtyjä juttuja, joille ei ehkä löydy muualta julkaisukanavaa ja jollaisia me itse halutaan tehdä.”

Vaikka työidentiteetikseen Määttä sanoo ”lehtikuvaajan”, liikkuvan kuvan tekeminen kuuluu ehdottomasti myös tulevaisuuden suunnitelmiin.

”Kyllä mun mielestä alan painekin ajaa siihen suuntaan, että sitä pitää tehdä. Olen mä kyllä aina ollut siitä kiinnostunutkin, dokumenttielokuvasta myös. Mun gradukin sivusi aihetta aika vahvasti. Se käsitteli oikeastaan kuvareportaasin ja dokumentin eroa.”

Yksi ero valokuvaajan ja dokumenttiohjaajan hommassa on se, että dokumenteissa tekemisen vastuu jakautuu usein työryhmän kesken. The Shopkeeperissä Määttä päätti toimia ohjaajana ja jättää kuvaamisen Elias Markkulan käsiin.

”Halusin keskittyä ohjaamiseen. Mulle ei ollut niin tärkeätä se, että painan nappia, vaan halusin olla enemmän itse läsnä sen ihmisen kanssa. Siinä on tietty tyyli siinä jutussa, miten se on toteutettu ja tehty, aika tarkkaileva ja hidas, halusin että pystyn olemaan siinä täysillä mukana.”

The Shopkeeper ei kerro vain eläkeiän ylittäneestä Kalle Flinckistä. Määtälle on olennaista, että tarina laajenee yksilön ulkopuolelle.

”Yksi dokumenttielokuvan määreistä taitaa olla, että sen pitää ottaa jotenkin kantaa sosiaalihistoriallisiin asioihin, pystyä näyttämään yhden kautta enemmän. Mun mielestä Kalle toimii siinä tosi hyvin. Jos ajattelee tilannetta, jossa ollaan vaikka nyt Suomessa, kun halutaan että eläkeikää viedään kauemmaksi ja tehdään pidempiä työuria. Ja mua on jotenkin kiehtonut myös intohimon käsite, että mitä se tarkoittaa.”

Alkukuvan Määttä valitsi jo, kun meni tapamaan pornokauppiasta ensimmäisen kerran.

”Ajattelin, että tuostahan se tulee se eka kuva. Se kontrasti on siinä jutussa mun mielestä parasta. Se minidokkari ei olisi mitään ilman sitä kontrastia, mikä siinä kaikessa vallitsee, se tekee siitä mielenkiintoisen.”

- Kaisu Tervonen

Tuomariston kommentti

"Voittajatyö yllättää raadin mainiolla tarinallaan, jossa lakoninen päähenkilö hurmaa katsojan. Verkkainen kuvaustyyli ja pehmeä luonnonvalo on tasapainossa lakonisen kertomuksen kanssa. Ohjaaja on luonut lyhytdokumentin makaaberista aiheesta, mutta käsitellyt sitä täysin tuoreesta näkökulmasta, intohimottomasti ja kikkailematta."